Museu de Maricel

Jove adormida

Egon Schiele (Tulln, Àustria, 1890 – Viena, 1918)
Jove adormida, 1909
Llapis grafit, aquarel·la i pastel sobre paper

Egon Schiele (Tulln, Àustria, 1890 – Viena, 1918)

Jove adormida, 1909

Llapis grafit, aquarel·la i pastel sobre paper

Entre els anys 1909 i 1910, Egon Schiele es desprengué de les influències de l’obra del seu mestre i mentor Gustav Klimt. Abandonà els elements decoratius en els seus olis i dibuixos i començà a situar les figures en espais buits. La manca d’elements anecdòtics accentuà el protagonisme dels cossos, recalcant els seus aspectes anímics i psicològics.

En les figures femenines de Klimt l’erotisme es construeix mitjançant la representació de dones fortes, que ens interpel·len i ens desafien enmig d’un espai ornamentat i policrom, com si es tractessin d’unes noves icones bizantines. Schiele, en canvi, opta per despullar la representació aportant una major sensació de proximitat.

Schiele, com d’altres artistes del seu moment, ja no recorre a la representació de la dona com una figura ideal o al·legòrica i dota les seves figures d’una mirada nua i carregada de sensualitat que, en molts casos, traspassa totalment els límits acceptables de la representació de la nuesa. Els agosarats punts de vista, la manera de tallar les figures que subverteix totalment els fonaments de la composició acadèmica i sovint la visió descarnada de les anatomies, mostrant clarament els atributs sexuals, fan dels dibuixos de l’autor austríac uns dels més moderns del seu període.

scroll to top icon