Cercaire de musèus e localitats

Museu d’Art de Girona

El setge de Girona de 1809 (esbós)

El setge de Girona de 1809 (esbós), Ramon Martí Alsina, cap al 1859. Oli sobre tela, 47 x 84,5 cm. Museu d'Art de Girona - Fons d'Art Diputació de Girona.

Per dur a terme El gran dia de Girona (1859), probablement el quadre més gran pintat per un artista català (540 × 1.190 cm), Ramon Martí Alsina realitzà almenys sis esbossos preparatoris.

L’obra, que avui s’exposa a l’Auditori Josep Irla de l’actual seu de la Delegació del Govern de la Generalitat a Girona, representa els fets del 19 de setembre de 1809, quan, durant el setge de la ciutat, els soldats francesos van assaltar la muralla i els gironins van aconseguir rebutjar-los.

L’esbós presenta una gran vivesa de factura i color, que contrasta amb la rigidesa i academicisme de l’obra definitiva.