Cercaire de musèus e localitats

Museu Comarcal de Manresa

Història de la ciutat

En aquest àmbit presentem dos moments puntuals i significatius de la història de Manresa i del Bages: l’estada d’Ignasi de Loiola a Manresa l’any 1522, que alhora ens marca el pas cap al món del Renaixement, i les batalles del Bruc, del juny del 1808, en el marc de les guerres napoleòniques, que són una fita en el trànsit del segle XVIII cap al XIX.

El 1522 Ignasi de Loiola arriba a Manresa, una ciutat que es recupera lentament de la crisi econòmica del final de l’època medieval. Durant una estada de gairebé un any experimenta una profunda transformació i escriu els Exercicis espirituals. Més tard, funda la Companyia de Jesús. La seva empremta a la ciutat és recordada a través dels llocs ignasians. La Cova de Sant Ignasi és el principal monument ignasià de la ciutat, però també cal destacar el col·legi de Sant Ignasi, actual seu del Museu Comarcal.

El segle XVIII va ser una bona època per a la ciutat. Entre 1808 i 1814, es va produir la Guerra del Francès. Les tropes de l’emperador Napoleó van envair Espanya amb l’excusa d’atacar Portugal. Però els francesos no van ocupar permanentment el Bages.