Cercador de musèus

Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles

Villa romana de Vilauba (Camós)

Vista aeriana dera villa romana de Vilauba, 2006.

El jaciment de Vilauba (Camós) va ser descobert l’any 1932 durant la construcció d’una carretera, però les excavacions sistemàtiques, coordinades pel Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles, van començar l’any 1978 i s’allarguen fins avui dia. Els més de quaranta anys de recerca continuada han permès descobrir íntegrament la planta d’una vil·la romana que va estar ocupada durant gairebé cinc-cents anys, des del segle I dC fins al segle V dC, amb múltiples fases i reformes, i fins i tot un incendi entremig que va malmetre una part important del sector residencial. L’abandonament de la vil·la, tanmateix, no va suposar el final del jaciment; just al costat s’hi va construir un petit vilatge o poblat visigot (s. V – VII dC), format per tres cases amb els seus respectius patis.

Entre els arqueòlegs Vilauba és conegut per ser una excavació pionera, la primera en introduir a la Península els mètodes moderns de registre de la mà d’investigadors anglosaxons. Seguint amb la tradició innovadora, ara és possible fer un salt en temps i, gràcies a la tecnologia 3D, visitar la vil·la com si fóssim autèntics romans. Pels qui optin per la visita tradicional, el jaciment està equipat amb plafons i rètols explicatius

ENCASTRE

<p>Vista parcial de la vil&middot;la romana de Vilauba</p>
La vil·la romana (s. I – V dC)