Cercaire de musèus e localitats

125 anys del Cau Ferrat. La construcció d'un ideal (1894-2019)

Àmbit 5. SITGES, CAPITAL DEL MODERNISME

Lluís Labarta i Grañé (Barcelona, 1852-1924)
La processó dels Grecos (Tercera Festa Modernista), 1894
Col·lecció particular

Lluís Labarta i Grañé (Barcelona, 1852-1924)

La processó dels Grecos (Tercera Festa Modernista), 1894

Col·lecció particular

Des del Cau Ferrat, a Sitges, Santiago Rusiñol generà diverses activitats que convertiren la vila en l’epicentre de la cultura catalana de l’època del Modernisme. Un dels fets més rellevants, per la seva significació, fou l’aixecament d’un monument a El Greco l’any 1898. Per a Rusiñol, que havia adquirit dues obres del pintor a París i que les traslladà posteriorment al Cau Ferrat en processó, el pintor cretenc exemplificava els valors de l’artista lliure, avançat al seu temps, per la seva manera de defensar l’art i la seva pintura original i trencadora.

El que resulta veritablement insòlit és que el primer monument al pintor cretenc a tot Espanya, en un moment en què la seva obra era reivindicada en diversos fronts, fos aixecat a Sitges. Rusiñol convencé els sitgetans de participar en una col•lecta per pagar el monument, que realitzà l’escultor Josep Reynés. I això passava setze anys abans que s’aixequés un monument a El Greco a Toledo.

Emilia Pardo Bazán, comentant la curiosa processó, escrivia: «Tu Magdalena [...] y tu San Pedro [...] han sido paseados por Sitges entre el respeto de una multitud que se descubría. ¿Qué sabía de tí esa multitud? Probablemente casi nada; quizá hasta ese día ignorava tu extraño nombre, pero en arte, como en religión, la fe obra milagros, y es un homenaje del espíritu el que te rindió Sitges fiando en la palabra de su inspirado Rusiñol».

OBJÈCTES

Zuloaga i la seva esposa
<p><strong>Joan Maragall, Narc&iacute;s Oller, Santiago Rusi&ntilde;ol, Josep Puig i Cadafalch, Josep Pin i Soler, Tell [et al]</strong></p>
<p>Festa Modernista al Cau Ferrat.</p>