מוצא מוזיאון

Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes

L’abadia i la sala capitular

Abadia i Sala capitular.

L’abadia és un dels pocs espais conservats del segle XIV que, malgrat haver patit una sèrie de modificacions degudes a l’ús al llarg dels anys, preserva part de la decoració mural de principis del segle en què fou construïda. Les pintures, elaborades amb una tècnica mixta de fresc i tremp, representen cortinatges amb animals fantàstics i cobreixen tota la sala. La reconstrucció del sostre imita la decoració original de policromia, en què s’alternen els pans o besants d’or de l’escut dels Montcada i els motius de la casa reial, que configuren l’escut del monestir.

La sala capitular era el lloc de reunió de la comunitat. Construïda el 1416, hi destaquen els vitralls policromats del segle XV; les escultures policromades de la clau de volta, que representen la Pentecosta, i la imatge de la Mare de Déu amb el Nen, del segle XIV, una de les tres escultures gòtiques que es conserven al monestir; i els dos plafons pintats que daten del mateix període.

En aquest espai, l’abadessa i el discretori, format per les germanes que ocupaven els càrrecs dirigents de la comunitat, decidien sobre determinats assumptes importants de l’organització del monestir i d’ordre intern.