מוצא מוזיאון

Museu Nacional Arqueològic de Tarragona

4. L’esplendor del segle II: un projecte urbà a imatge de Roma

La Tàrraco que va contemplar l’emperador Adrià durant la seva estada l’any 122 al 123 dC, era el resultat d’una intensa transformació urbanística que s’estengué al llarg del segle I i va culminar amb la construcció de l’amfiteatre. Tot i que el procés de monumentalització ja es va iniciar durant la primera meitat del segle I, fou en època flàvia (del 69 al 96 dC) quan l’activitat constructiva pública es feu més intensa i s’erigí, al cim del turó, un extens i magnífic complex arquitectònic ordenat en terrasses ocupades pel recinte de culte imperial, una gran plaça de representació i el circ.

Es tractava de recintes públics vinculats amb la seu de l’assemblea de notables que, anualment, es reunia a Tàrraco per escollir el flamen que presidia les cerimònies de culte imperial amb l’aparell administratiu de la província. Aquest programa urbanístic fou un reflex de la promoció d’Hispània sota els emperadors flavis, concretada en la concessió per Vespasià del dret llatí l’any 69 dC. Poc després de la construcció de l’amfiteatre a inicis del segle II, es van començar a detectar els primers símptomes de decaïment, que no es manifestaren de forma clara fins a finals del segle següent.

פריטים

<p>Retrat oficial de l&rsquo;emperador Adri&agrave;.&nbsp;Museu Nacional Arqueol&ograve;gic de Tarragona.</p>
Adrià
<p>Canonada de plom que conserva la marca de fabricaci&oacute;.&nbsp;Museu Nacional Arqueol&ograve;gic de Tarragona.</p>
Canonada
<p>Togat procedent del Teatre rom&agrave;.&nbsp;Museu Nacional Arqueol&ograve;gic de Tarragona.</p>
Togat__
M&agrave;scara de teatre feta amb terracota que representa una cara grotesca.&nbsp;Museu Nacional Arqueol&ograve;gic de Tarragona.
Màscara Teatral
<p>Representaci&oacute; de l&rsquo;emperador Luci Ver.&nbsp;Museu Nacional Arqueol&ograve;gic de Tarragona.</p>
Luci Ver