מוצא מוזיאון

Museu Marès de la Punta

Les puntes de la capella de Sant Jordi

Disseny de Marià Castells per a les estovalles de la Capella de Sant Jordi. Fotografia de David Castañeda. Museu Marès de la Punta. Museu d'Arenys de Mar.

 

Disseny de Marià Castells per a les estovalles de la Capella de Sant Jordi. Fotografia de David Castañeda. Museu Marès de la Punta. Museu d'Arenys de Mar.

 

Entre els anys 1927 i 1930, els randers arenyencs Marià i Joaquim Castells van pro­jectar i confeccionar les puntes al coixí per a les estovalles, l’alba i el roquet de la Capella de Sant Jordi del Palau de la Dipu­tació Provincial de Barcelona, avui Palau de la Generalitat.

Aquestes tres obres d’art en fil, que s’inclouen dins el context de les grans reformes dutes a terme en el Barri Gòtic de Barcelona, són l’última gran creació de les puntes artesanes a Catalunya, sens dubte una joia de la producció tèxtil del país. Els canvis en la moda, la marxa de la dona cap a la fàbrica i la dura competència de la punta mecànica, entre d’altres factors, significaran, a partir dels anys trenta del segle XX, la decadència d’aquesta artesania centenària.

A banda de les puntes, dipositades per la Generalitat de Catalunya, el Museu d’Arenys de Mar en conserva els projectes, les matrius i els patrons que ens permeten, avui, seguir-ne tot el procés de realització, del dibuix inicial a l’obra final.

Les estovalles d’altar

A principis de 1927, els germans Castells van rebre l’encàrrec de les estovalles per a l’altar de la capella. Dels tres dissenys ideats per Marià, reconegut projectista de puntes, Josep M. Milà i Camps –president de la Diputació de Barcelona– en trià la reinterpretació del motiu anomenat de “la magrana”, molt emprat en els teixits sumptuaris tardogòtics i renaixentistes.

Durant deu mesos, les millors puntaires d’Arenys de Munt van confeccionar amb finíssim lli alemany de la millor qualitat aquests sis metres de puntes, estrenades la diada de Sant Jordi de 1928. La tècnica emprada, com no podia ser altra, va ser el ret fi, tradicional punta fina treballada en els dos Arenys des del segle XVIII.

L’alba i el roquet

L’alba de la Capella de Sant Jordi, amb unes puntes de tres metres de vol per vuitanta centímetres d’amplada, va ser confeccionada entre el maig de 1928 i començaments de l’any següent. En aquest nou projecte, Marià aprofità el disseny de les estovalles tot desenvolupant-lo per la part superior i inferior amb uns elegants i estilitzats motius florals i vegetals. Als punys, hi desplegà motius similars tot i que més senzills. Elogiada pel rei Alfons XIII, va ser estrenada pel prior de la capella el dia de Sant Jordi de 1929.

El roquet, encàrrec del reverend Antoni Berenguer, va estar enllestit la diada del patró de Catalunya de 1930. Per a aquesta peça, Marià Castells creà un nou disseny, de tipus floral tot i que molt més conven­cional que el de les estovalles i l’alba.

וידאו

פריטים

<p>Estovalles d&rsquo;altar de la capella de Sant Jordi, Palau de la Generalitat. Fotografia de&nbsp;Irene Masriera.&nbsp;Museu Mar&egrave;s de la Punta. Museu d&#39;Arenys de Mar.</p>

<p>&nbsp;</p>
Estovalles d’altar
Estovalles d’altar
scroll to top icon