מוצא מוזיאון

Museu de les Terres de l'Ebre

Els senyors de la terra

Món dels vius: els senyors de la terra

En època andalusina, la vall de l’Ebre va esdevenir la frontera d’Al-Àndalus. En aquest període es produeixen molts canvis en l’estructura social, econòmica, política i religiosa que afectaran a les tres comunitats assentades al territori: la cristiana, la musulmana i la jueva.

Els musulmans hi van establir una estructura política destinada al govern de la comunitat islàmica del territori peninsular en els aspectes militar, juridicoreligiós, administratiu i fiscal.

A la sala podem veure peces ceràmiques andalusines les formes i acabats de les quals s’han conservat tradicionalment i que encara avui podem trobar a les terrisseries de l’Ebre com a Miravet o La Galera.

L’afebliment andalusí fou aprofitat pels regnes cristians que n’iniciaren la conquesta. D’aquest període convuls hi ha exposat el tresor de Masdenverge, un conjunt únic de moneda de plata andalusina procedent d’una ocultació.

La implantació del model feudal posterior a la conquesta va suposar un canvi en les estratègies productives respecte a les comunitats andalusines de pagesos. Els senyors controlaran els tipus de conreu i monopolitzaran els molins, els forns o els trulls amb finalitats recaptatòries. D’aquesta activitat agrícola podeu veure una aixada procedent del castell d’Ulldecona, una falç del castell d‘Amposta i una ferradura del castell de Miravet.

El 1148 fou conquerida Tortosa per Ramon Berenguer IV. Les donacions que va fer el Compte a la regió van afavorir els ordes del Temple, l’Hospital i d’altres poders senyorials.