מוצא מוזיאון

Museu d’Història de Catalunya

Retaule de sant Sebastià i sant Eloi

Retaule de sant Sebastià i sant Eloi, c. 1460, pintura sobre fusta, església de Sant Esteve de Granollers. Dipòsit del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. Museu d’Història de Catalunya

El gòtic forma part d’un moment de plenitud cultural i és l’estètica coetània de l’expansió del poder català a la Mediterrània. La pintura gòtica es manifesta en els grans retaules, sobre fusta i també en els vitralls. Els mestres del moment utilitzen i combinen les tècniques més diverses: enguixats, pintures al tremp o daurats.

Les imatges representades deixen de ser informacions expressionistes i intenten comunicar sentiments i sensacions. Per aconseguir-ho, es plantegen entorns de naturalitat i versemblança. La sensació d’espais reals s’aproxima a partir de dues vies: la perspectiva i el clarobscur.