מוצא מוזיאון

Museu d'Art de Girona

Nit de lluna a Girona

Nit de lluna a Girona, Prudenci Bertrana i Compte, 1913. Oli sobre tela, 71 x 56 cm. Museu d'Art de Girona - Fons d'Art Diputació de Girona.

Aquest pintura és una de les obres més destacades de Prudenci Bertrana. Datada el 1917 coincideix en el moment just en què l’autor abandonava temporalment les ànsies de pintor per a dedicar-se plenament a l’escriptura, activitat en la qual va excel·lí. Un final d’etapa que coincideix amb el trasllat definitiu de Girona a Barcelona.

La visió nocturna de les cases de l’Onyar, amb la catedral al fons, presidida per una gran lluna plena que accentua el reflex de les façanes al riu, en una simfonia de blaus i magentes. Una imatge que sembla il·lustrar la descripció que recull Bertrana en la seva novel.la autobiogràfica El vagabund, quan el protagonista contempla de nit la ciutat amb «la pintoresca renglera de cases velles i desiguals reflectida confusament en l’aigua espessa i calmosa del riu».