מוצא מוזיאון

MNAC - Museu Nacional d'Art de Catalunya

Marià Fortuny, La vicaria, 1870

La vicaria, Marià Fortuny, segle XIX. Oli sobre fusta, 60,5 x 94,5 cm. MNAC - Museu Nacional d'Art de Catalunya. Barcelona.

Marià Fortuny va ser l’artista espanyol més important de la seva època, després de Goya, i va gaudir en vida de reconeixement internacional. Fortuny es va fer especialment famós per les seves pintures de gènere preciosista —l’anomenada pintura de casaques—, fetes amb una habilitat tècnica prodigiosa pròpia d’un virtuós, que representen temes ambientats en el segle XVIII.

L’escena representada a La vicaria és la signatura d’un contracte de matrimoni, en el qual Fortuny incorpora elements que mostren la seva enorme cultura i la seva fascinació i admiració per Goya.

Aquesta versió de La vicaria, la segona que va fer Fortuny, és la culminació del seu quefer artístic i el millor testimoni del seu virtuosisme amb els pinzells, del seu interès pel passat i pel rigor i l’erudició, qualitats totes que van col·locar Fortuny en un lloc destacat de l’art del seu temps. La vicaria tingué un gran èxit a París, on el pintor de Reus es convertí en un dels artistes més cobejats pels col·leccionistes americans d’aleshores.