Recherche de musée et de lieu

Musée Cau Ferrat

Àmbit 1. EL PAÍS A ESTUDI. ELS ORÍGENS DE L’AFICIÓ AL COL•LECCIONISME DE SANTIAGO RUSIÑOL

Mare de Déu
Catalunya, segle XIII
Fusta tallada, amb restes de policromia
Centre Excursionista de Catalunya, Barcelona

Mare de Déu

Catalunya, segle XIII

Fusta tallada, amb restes de policromia

Centre Excursionista de Catalunya, Barcelona

Rusiñol participà activament des dels disset anys en les diverses activitats que promovia l’excursionisme científic català. Fou soci de l’Associació Catalana d’Excursions des de l’octubre del 1878 i de l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques des del gener del 1881. Les dues associacions s’uniren per crear el Centre Excursionista de Catalunya l’any 1891 i Rusiñol en fou soci novament entre el 1905 i el 1914.

Historiadors, arquitectes, estudiosos de la llengua, afeccionats a la meteorologia o a la geografia, pintors i col•leccionistes, entre d’altres, armats amb quaderns de notes o de dibuix, càmeres fotogràfiques o eines per prendre mostres i dades, presentaven les seves troballes en conferències que posteriorment eren publicades pels butlletins de les associacions.

El jove Rusiñol no solament realitzà i difongué algunes excursions, la narració de les quals és el tema dels primers textos publicats pel jove excursionista, sinó que també assistí a moltes conferències donades per personatges de la rellevància de Narcís Oller, Alexandre de Riquer, Lluís Domènech i Montaner, Valentí Almirall, Jacint Verdaguer, Pompeu Fabra o Àngel Guimerà, entre d’altres, i s’envoltà d’amics que compartien les mateixes aficions, com Miquel Utrillo, que també s’inscrigué a l’Associació Catalana d’Excursions l’any 1878.

Una de les activitats que feien els excursionistes era visitar les col•leccions que en aquell moment hi havia al país. Eren visites guiades pels seus propietaris, que les presentaven amb tota mena de detalls que després quedaven recollits en la publicació de l’esdeveniment en els butlletins de l’associació.

El 27 de març de 1887 un grup de membres de l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques visità la col•lecció de Rusiñol a Barcelona. El text publicat del resum d’aquesta activitat, de fet, és la primera notícia escrita sobre la naturalesa de la seva col•lecció, formada llavors per uns dos-cents ferros, escultures, importants mobles medievals i renaixentistes, i ceràmiques.

Com era habitual, l’amfitrió i membre de l’associació feu un regal als socis perquè passés a formar part del museu que allotjava a la seva seu. En aquest cas, Rusiñol regalà aquesta imatge romànica de la Mare de Déu de la seva col•lecció, clar testimoni del compromís del pintor amb l’associació excursionista.

OBJETS

Escut de l'Associació d'Excursions Catalana
Escut de l'Associació d'Excurs
Escut de l'Associació d'Excursions Catalana