125 anys del Cau Ferrat. La construcció d'un ideal (1894-2019)

Álbum artístic

L’Asociación Artístico-Arqueológica Barcelonesa, fundada l’any 1878 i de la qual Rusiñol fou soci des del 1881, organitzà diferents exposicions i publicà diversos llibres, molts d’ells primeres monografies dedicades a temes fins llavors no estudiats. L’any 1882 publicà l’Álbum de detalles artístico y plástico-decorativos de la Edad Media catalana, en el qual Rusiñol presentava vint-i-tres dibuixos de ferros. Alguns d’ells molt probablement pertanyen al grup que va exposar a l’Exposició de Belles Arts de Girona a la tardor del 1878, la primera vegada que el jove pintor mostrava la seva obra al públic.

També dins els actes de l’Exposició Universal de Barcelona, el 1888, l’associació organitzà una important mostra en la qual es pogueren veure les obres recollides per alguns dels seus més de tres-cents socis. Rusiñol hi presentà una gran part de la seva col•lecció de ferros.

Rusiñol volgué posar fi a la manca d’estudis sobre la forja catalana pagant l’any 1901 l’edició en dos volums d’un llibre sobre els ferros hispànics, amb textos i dibuixos de Lluís Labarta i una introducció de Miquel Utrillo. Una edició bilingüe castellà-francès pensada per potenciar la seva difusió internacional.

Sociedad Artístico-Arqueológica Barcelonesa

Álbum de detalles artísticos y plástico-decorativos de la Edad Media catalana

Barcelona: Impr. de Luis Tasso Serra, 1882

Enquadernació en tela i daurats