Cercador de museus i localitats

Museu Hidroelèctric de Capdella

Sala: Emili Riu. Espai: La vall Fosca l’any 1910

La vida tradicional: el vaquer de la cabanya de Filià i les tasques de les dones i de la canalla.

L’any 1910 la vall Fosca és un territori dedicat a l’agricultura i a la ramaderia on hi viuen 1.400 persones.

De cop, les aigües dels estanys i rius de la capçalera de la vall es converteixen en objectiu de les empreses elèctriques. La vida del camp es veu alterada per l’inici de les obres de construcció del complex hidroelèctric de Capdella. L’empresa elèctrica ofereix feina als veïns, però molt pocs hi volen anar a treballar perquè no els hi agraden les dures condicions de treball i prefereixen continuar amb el bestiar transhumant cap al sud, a la plana de l’Urgell i la Llitera.

En aquesta època el paper de la dona a les cases de pagès és important, ja que són elles les que regeixen la vida domèstica, s’ocupen de tots els animals i tenen cura de la casa i dels fills, perquè els homes estan llargues temporades a fora amb el bestiar.

Les obres de la central van significar un avançament en l’arribada de la modernitat a la vall Fosca: construcció de la carretera, llocs de treball remunerats amb salari fix i horari delimitat, serveis mèdics...

Aquest espai recrea una sala d’una casa típica de la vall i a més hi ha unes peces de roba amb les quals el visitant es pot vestir d’època.

OBJECTES

<p>Els homes porten la capa i la barretina; les dones, el caputx&oacute;, i els pastors, la motxilla. Museu Hidroel&egrave;ctric de Capdella.</p>
Roba d’època