Cercador de museus i localitats

Museu Etnogràfic de Ripoll

Naixement i vida del museu

Museu Etnogràfic de Ripoll.

A la segona dècada del segle XX es va formar aquí un nucli d’estudiosos que seria conegut com el Grup de folkloristes de Ripoll. Amb entusiasme patriòtic i amor per l’etnografia, van consolidar una tasca de recollida d’objectes i de patrimoni intangible (cançons i altres expressions orals, ritus, danses, costums, llegendes...), que culminà l’any 1929 amb la creació de l’Arxiu Museu Folklòric de Ripoll. L’impulsor del moviment havia estat Rossend Serra i Pagès, i el fundador Tomàs Raguer i Fossas, secundats principalment per Ramir Mirapeix i Pagès, Zenon Puig i Sala, mossèn Josep Raguer i Carbonell i Lluís Vaquer i Clapera. L’activitat editorial de Daniel Maideu i Auguet, amb publicacions ripolleses com El Catllar o Scriptorium, va ser-ne un element propiciador, i el testimoni documental de Salvador Vilarrasa i Vall (autor dels llibres La vida dels pastors i La vida a pagès), una feliç conseqüència. Agustí Casanova i Marquet fou el continuador d’aquella iniciativa. Als anys 50, Eudald Graells i Puig aplicà nous criteris al museu, revalorant el treball del ferro a la comarca i les armes de foc ripolleses i donant-li l’amplitud i el caràcter que el diferenciava.

AUDIOGUIA

02. Un museu amb arrels