Cercador de museus i localitats

Musèu dera Val d'Aran

El bressol de la Garona

Papallona mascle de l´espècie Agynnis paphia (Argentada comuna).

Els habitants de l'Aran estan lligats al seu entorn, a les muntanyes, als rius, a les pastures… a un paisatge natural marcat pel seu riu principal, la Garona, i les muntanyes que li fan de bressol. El fort desnivell d’aquestes muntanyes i l’orientació de la vall donen origen a la seva diversitat climàtica, amb zones de corrents atlàntics i temperatures suaus i altres de temperatures més extremes. Aquestes característiques són la font de la riquesa natural de l'Aran, la seva fauna i flora.

La Val d'Aran, amb una extensió de 620 quilòmetres quadrats, limita amb França, Aragó i les comarques del Pallars i la Ribagorça. Al llarg de tot el territori es poden descobrir cims com el Besiberri Nord, de 3.044 metres d’alçada, o el Maubèrme, de 2.880 metres, així com recórrer les zones lacustres com Colomèrs o Saboredo i conèixer la seva fauna i flora. Entre la riquesa faunística cal destacar-ne les papallones, per la gran varietat d’espècies que hi podem trobar: 150 de les 200 espècies que hi ha a tot Catalunya. També trobem el picot garser mitjà, un ocell que habita a boscos madurs i ben conservats de roure pènol. O la sargantana aranesa, rèptil endèmic de la Val d'Aran que va ser descobert l’any 1993.

Pel que fa a la vegetació, una gran part del territori aranès és cobert per boscos i pastures, on es poden descobrir espècies com el pi negre, l’avet, el roure, el ginebró o la genciana.

ÀUDIO