Cercador de museus i localitats

Museu del Mar de Lloret de Mar

3. Les portes de l’oceà

Àmbit 3.2. Cop d’aixa: la construcció de vaixell d’altura.

Navegant pel món

En obrir-se les rutes oceàniques, de les drassanes lloretenques sortiran els grans velers que durant una seixantena d’anys seran el motor del gran desenvolupament de la ciutat.

Cop d’aixa: la construcció de vaixell d’altura

Amb l’impuls del lliure comerç amb Amèrica, les drassanes lloretenques prenen volada i d’elles sortiran prop de 150 vaixells d’altura. La platja de Lloret s’omple de goletes, pollacres, bergantins i fragates construïts amb les mans i l’esforç de mestres d’aixa, velers, calafaters i altra gent d’ofici.

Un comerç de risc

Els principals sistemes de finançament del negoci marítim eren essencialment tres: participar en la fusta o ser parçoner en la propietat del vaixell; participar en la mota, és a dir, invertir en els productes que comerciés la nau en les seves expedicions; i finalment, prestar diners a un alt interès però a risc de mar.

Movent la càrrega

Les dècades centrals del segle XIX són les més intenses en la història colonial de Catalunya, tant pel que fa al comerç com per la gran onada d’emigració que es va produir cap a Amèrica.

Les nissagues marineres de Lloret

A Lloret existeix una important representació de nissagues marineres, formades especialment per patrons, pilots i capitans que van comandar vaixells mercants a totes les mars, però especialment a la ruta d’Amèrica. La seva aventura marítima enllaça sovint amb una experiència comercial en societat amb negociants establerts a ultramar.

El llegat dels Americanos

Durant el segle XIX van emigrar al nou continent molts lloretencs joves, sobretot a Cuba.

Per tenir la condició d’indiano o americano calia anar a Amèrica pobre, fer fortuna i tornar al poble amb una bona quantitat de diners que permetés viure de renda.

OBJECTES

<p>Mascar&oacute; Blanca Aurora. Museu del Mar de Lloret de Mar.</p>
Mascaró de proa de l’embarcaci
Mascaró de proa de l’embarcació Blanca Aurora