Cercador de museus

Museu de Maricel

Gustau Violet vestit de soldat

3B. Els anys de la Gran Guerra (1914-1918)

Gustau Violet vestit de soldat, cap a 1915-1918

Còpia moderna

Biblioteca Popular Santiago Rusiñol, Sitges. Fons Miquel Utrillo

Miquel Utrillo, gran amic i mentor de Gustau Violet, intervingué en la difusió i promoció de l’obra de l’escultor rossellonès a través de l’organització d’exposicions, com la seva primera mostra individual al Faianç Català de Barcelona el mes de març de 1914. En aquesta exposició, Utrillo adquirí un total de divuit obres en terracota que van formar part de la col·lecció de Charles Deering a Maricel. L’any 1914 Gustau Violet va rebre l’encàrrec de Miquel Utrillo per a la realització dels quatre medallons de bronze, amb els retrats de Santiago Rusiñol, Àngel Guimerà, Ramon Casas i Charles Deering, per al pont del carrer de Fonollar que unia els dos edificis del Maricel. No obstant, l’esclat de la Primera Guerra Mundial i la mobilització de l’escultor varen impossibilitar la seva execució. La Gran Guerra va comportar el suport de bona part dels artistes i intel·lectuals catalans, entre ells Miquel Utrillo i Santiago Rusiñol, a la causa aliada. En aquells anys, Gustau Violet s’enfrontà amb Eugeni d’Ors en diferents intervencions a la premsa per la seva defensa dels postulats germanòfils.