Cercador de museus

Museu d'Història de Girona

El gran dia de Girona

El gran dia de Girona, Ramon Martí Alsina, c. 1862, pintura preparatòria, oli sobre tela. Dipòsit de l’MNAC

Juntament amb La batalla de Tetuan (1862-1864), de Marià Fortuny, el quadre El gran dia de Girona, de Ramon Martí Alsina, coetani de l’anterior i encara que inacabat, és l’obra de més grandària de la pintura catalana sobre tela. Actualment s’exposa a l’Auditori Josep Irla de Girona.

La tela que es mostra aquí és una de les onze pintures que Martí Alsina va fer, a més de nombrosos dibuixos i esbossos, per a la preparació del gran quadre d’història sobre la guerra del Francès. La pintura, a cavall del Romanticisme i el realisme, situa el general Álvarez de Castro al mig de l’escena i en plena visita al camp de batalla, el 19 de setembre de 1809, voltat pels defensors de la ciutat i pels francesos abatuts després d’haver repel·lit l’atac dels assetjadors.