Cercador de museus

Exposició temporal: Realisme(s) a Catalunya, 1917-1936. Del Picasso clàssic al Dalí surrealista

Àmbit 4. Metafísica, Surrealisme(s) i Logicofobisme

Crim perfecte, Àngel Planells i Cruanyes (Cadaqués, 1901 – Blanes, 1989), cap a 1929. Oli sobre taula. Col·lecció particular

Giorgio de Chirico i els artistes de la revista italiana Valori Plastici, els creadors de la pintura metafísica i de la realitat inquietant, van deixar una empremta ben evident en pintors de casa nostra com Salvador Dalí, el pioner a rebre aquest llegat.

Dalí es va convertir amb un dels grans divulgadors de l’obra de De Chirico, juntament amb els surrealistes parisencs, que el van reinterpretar per mostrar la realitat interior. Àngel Planells i Joan Massanet van rebre la influència de la pintura metafísica a través de Dalí. En aquests mateixos anys, diversos pintors elaboren obres amb l’estètica de la metafísica, el realisme màgic o la realitat fantasiosa, com Antoni Garcia Lamolla, Ángeles Santos Torroella o Ramon Calsina.

L’Exposició Logicofobista de 1936 és el cant del cigne de tota una generació d’artistes que treballen amb els nous llenguatges del realisme màgic, la metafísica i els surrealisme(s). Però la Guerra Civil estroncarà cruelment les seves diverses trajectòries.

Àngel Planells és espectador privilegiat de l’obra de Salvador Dalí i manté intenses converses amb el pintor. A la seva obra aflora una iconografia plenament deutora de l’obra del geni empordanès i que esdevé, alhora, hereva dels símbols de la pintura de Giorgio de Chirico.

Sebastià Gasch, per parlar de la pintura de Planells, el 1930 utilitza els adjectius misteriós, enigmàtic i màgic, íntimament relacionats amb la pintura metafísica. I afegeix: «Aquests pintors recullen l’herència De Chirico, que viu encara físicament, però mort espiritualment fa una pila d’anys». Gasch fa incís que es refereix al primer De Chirico, «d’un objectivisme feroç». Fa referència a l’obra de Planells com a «conjunts enigmàtics, particularment torbadors».

Crim perfecte respon a tots aquests plantejaments, sota la descripció objectiva de De Chirico i de Dalí, emergeix el misteri, el torbament i el terror.

OBJECTES

<p><strong>Ramon Calsina Bar&oacute;</strong> (Barcelona, 1901-1992)</p>
<p><em>Trag&egrave;dia,</em> 1929</p>
<p>Llapis Paris, acolorit sobre paper</p>