Cercador de museus

Exposició temporal: Realisme(s) a Catalunya, 1917-1936. Del Picasso clàssic al Dalí surrealista

Àmbit 2. A la recerca de noves figuracions, 1917-1936

Torrent de Farigola, Jaume Mercadé Queralt (Valls, 1889 – Barcelona, 1967), 1923. Oli sobre tela. Museu de Valls.

L’any 1917 hi ha diversos fets que marquen el final d’una època: a nivell internacional, la Primera Guerra Mundial avança i esclata la Revolució Russa, a més d’esdevenir-se una gran crisi del govern espanyol.A Catalunya té lloc la mort d’Enric Prat de la Riba, principal impulsor del programa cultural del Noucentisme. S’agreugen els conflictes socials i se succeeixen les vagues. Aquest és també l’any de la gran Exposició d’Art Francès, de la visita de Pablo Picasso amb els Ballets Russos amb motiu de l’estrena de Parade a Barcelona i de la publicació del manifest de Torres-García, Art-Evolució. D’altra banda, a causa de la Primera Guerra Mundial, Barcelona és plena d’artistes estrangers refugiats, molts dels quals són destacats avantguardistes.

Tots aquests factors provoquen que l’idealisme de l’atzavara i l’oreneta del Noucentisme s’esvaeixi, i un seguit de nous creadors s’articulin en noves agrupacions, com Els Evolucionistes o Els courbets, a la recerca d’una realitat nova.

A banda, les obres de Feliu Elias volen atrapar la “pura realitat” i desvelen allò estrany i sinistre per expressar el malestar del segle XX.

OBJECTES

El cercle. Josep Berga i Boada
Francesc Vayreda
Tenista, Ramon de Capmany i de Montaner