Cercador de museus

Exposició temporal: Realisme(s) a Catalunya, 1917-1936. Del Picasso clàssic al Dalí surrealista

Àmbit 1. Antecedents d'un classicisme modern, 1905-1914

Composició al·legòrica (La Catalunya grega), Joaquim Torres-García (Montevideo, 1874 – 1949), 1915.Oli sobre tela. Col·lecció Fundació Palau, Caldes d'Estrac

Els nous realisme(s) a Catalunya tenen els seus referents en el primer cubisme i en els conceptes del primitivisme i mediterranisme de principis del segle XX, que van esdevenir eixos definidors del Noucentisme.

Artistes com Joaquim Torres-García, Aristides Maillol o Joaquim Sunyer van marcar el retorn a les arrels de la cultura mediterrània i clàssica.Alhora, la presència del cubisme a Catalunya amb l’exposició a les Galeries Dalmau el 1912 és entesa com una renovació plàstica d’aquell inicial classicisme mediterrani.

Així, doncs, l’estètica mediterrània i l’especulació formal del cubisme eren part de l’essència d’aquest classicisme renovat.