Cercador de museus i localitats

Exposició temporal. El Llibre català en temps del Modernisme

1.1. La il·lustració del llibre i les enquadernacions industrials

Retrat d’Alexandre de Riquer, 1875

L’Esteticisme es basa en l’art com a element decoratiu; els seus dibuixos mostren una clara influència gòtica i japonesa, amb elements lineals.

Els grans il·lustradors de l’Esteticisme són Lluís Domènech i Montaner, Josep Lluís Pellicer, Josep Pascó, Alexandre de Riquer i Apel·les Mestres.Les seves il·lustracions, tant a l’interior dels llibres com a les cobertes, i el seu refinat gust decoratiu ja anunciaven com seria l’estètica del Modernisme.

La tècnica del moment permetia oferir imatges de diferents colors a les cobertes, i això va fer aparèixer una enquadernació figurativa de gran qualitat, que reproduïa composicions planes, estilitzades, simbòliques i decorativistes.

Antoni Fabrés i Costa (Barcelona, 1854 – Roma, 1938)

Retrat d’Alexandre de Riquer, 1875

Tinta a la ploma, al pinzell i aiguada sobre paper

Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. Adquisició de la Col·lecció Casellas, 1911