Amutar n taẓẓut x rmetḥef d timḍinin

Museu del Cau Ferrat

La casa de préstecs

La casa de préstecs, Santiago Rusiñol, 1889, París, oli sobre tela. Museu del Cau Ferrat.

Aquest és un dels primers quadres que Rusiñol va pintar a París. Rusiñol hi va representar un lúgubre pati interior del centre de la ciutat. La impressió de tristesa i desconsol que inspira el lloc queda accentuada per la dona endolada que apareix a segon terme .

Quan l’obra es va exposar a París, la crítica s’hi va referir de manera breu però elogiosa. El comentari més extens i entusiasta el va fer Miquel Utrillo. Va ser gràcies a ell —que va afirmar que el pati podia ser el d’una casa de préstecs— que l’obra va prendre aquest títol definitiu.

Durant la seva primera estada a la capital francesa, que es va allargar fins al maig del 1890, Rusiñol va alternar la feina amb una intensa vida bohèmia.