Cercador de musèus

Museu Municipal Joan Abelló

L’art modern a la Col·lecció Abelló, segles XIX-XX. La generació del 1917 i figuratius independents

<p>Vista general de la sala amb escultures de Joan Rebull</p>

Vista general de la sala amb escultures de Joan Rebull

La generació del 17 i figuratius independents

Paral·lelament a la gestació de les primeres avantguardes, a Catalunya es formaren, a l’entorn del 1917, grups d’artistes joves que començaven a malfiar-se de l’idealisme del noucentisme. El 1917 va ser un any clau en la història de Catalunya, ja que molts principis —polítics, socials, militars i culturals— entraren en crisi.

El primer d’aquests grups batalladors fou el dels Evolucionistes, del qual formaven part els escultors Apel·les Fenosa i Joan Rebull. Fenosa va esdevenir a París una personalitat internacional, gràcies a un tractament graciós i eteri de la figura, mentre que Rebull va replantejar militantment l’escultura clàssica, tractant d’oblidar-se dels neoclàssics i dels noucentistes i tornant a valorar els volums vius del cos humà. Dels Evolucionistes, també en formaren part des del principi els pintors Joan Serra i Josep Mompou.

D’altres grups paral·lels, en sorgiren figures com Emili Bosch Roger i Francesc Camps Ribera, Rafael Durancamps, Pere Creixams, Pere Pruna, Josep Hurtuna, Ignasi Mundó, Jordi Curós..., o el mateix Joan Abelló, que s’ha caracteritzat per unes composicions esclatants de color i de pasta pictòrica, sempre amb un rerefons expressionista.

OBJÈCTES

<p><em>Retrat del meu fill Jordi</em>, 1928-1930, Joan Rebull Torroja, pedra d'Ulldecona, 25 &times; 20 &times; 15 cm</p>
Retrat del meu fill Jordi