Cercaire de musèus e localitats

Museu del Mar deth Lloret de Mar

2. Mediterrani

Àmbit 2.1. Treure profit del vent.

Treure profit del vent

Fusta, cordam, claus, teles i poca cosa més es transformen en enginys mecànics simples, doblegats per l’esforç de l’home i les eines. Màquines capaces de solcar les aigües del mar aprofitant la força del vent que tensa la vela llatina, la vela de la mar Mediterrània.

El cabotatge, el comerç de la nostra mar

El cabotatge és la navegació comercial de port a port que ressegueix la costa, evitant endinsar-se a mar oberta. És un tipus de navegació molt característica de la Mediterrània. La navegació de cabotatge de Lloret –i per extensió, de gran part de la costa catalana– va ser l’autèntica circulació sanguínia que, temps enrere, mantenia viva l’economia marítima del país. Les naus que partien de Lloret arribaven als principals ports catalans i valencians, i també a Cadis, port d’on partien els grans velers cap a les Amèriques. De la navegació de cabotatge lloretenca se’n tenen notícies des del segle XIV però va ser a la segona meitat del segle XVIII i al llarg del segle XIX quan va prendre més volada.

Les vivències d’un viatge: de Lloret a Cadis

Bravura, ofici, valentia, vent i una senzilla nau de cabotatge eren els ingredients bàsics necessaris per als navegants lloretencs dels segles XVIII i XIX que emprenien viatge cap als ports de pobles i ciutats del litoral. Carregaven materials i productes propis d’un lloc per transportar-los cap a un altre, d’on salparien amb nova càrrega.

OBJÈCTES

<p>Mapa del Mare Nostrum. Museu del Mar de Lloret de Mar.</p>