Cercador de musèus

Museu del Joguet de Catalunya

Trencaclosques. La quadratura perfecte del quadrat

<p>Trencaclosques que amaga un enigma matem&agrave;tic: la quadratura perfecte del quadrat. Foto: &copy; MJC</p>

Trencaclosques que amaga un enigma matemàtic: la quadratura perfecte del quadrat. Foto: © MJC

El raonament lògic, base de les matemàtiques, forma part de la resolució dels trencaclosques. N’hi ha que contenen una formulació geomètrica, com la quadratura perfecte d’un quadrat, que consisteix a omplir el quadrat amb requadres més petits, tots de mides diferents. El 1978, l’holandès A. J. W. Duijvestijn va descobrir la quadratura més petita que pot existir: un quadrat de 112 × 112 compost per 21 quadrats.

El museu posseeix un fons considerable de trencaclosques fabricats amb fusta, plàstic, cartró, metall i vidre, ampliat gràcies a la donació que va fer l’enginyer Francesc Castanyer Figueras de la seva col·lecció.