Cercador de musèus

Museu de la Música de Barcelona

La tradició i la música popular

<p>Conjunt d&rsquo;instruments de cobla. Les m&uacute;siques populars i &egrave;tniques conviuen amb la m&uacute;sica orquestral del segle XIX. &copy;&nbsp;Museu de la M&uacute;sica. Foto: Rafael Vargas</p>

Conjunt d’instruments de cobla. Les músiques populars i ètniques conviuen amb la música orquestral del segle XIX. © Museu de la Música. Foto: Rafael Vargas

Paral·lelament al desenvolupament de la música orquestral i dramàtica del segle XIX, la pervivència de les músiques populars —flamenc, boleros, sardana, fado, soul, tango, etc.— ens mostra dues línies d’evolució superposades que sovint interaccionen. Els canvis de la fi del segle XIX implicaren a tot Europa una retrospecció cap a la pròpia música popular, i a la d’altres cultures com a font d’inspiració i de renovació del llenguatge. Així, van aparèixer les obres qualificades de nacionalistes, impressionistes i folkloristes. Els conjunts de veus i d’instruments populars —com les cobles de sardanes, les cobles de xeremies, les rondalles, les gralles i altres formacions locals— van evolucionar i assimilar també els llenguatges i les tècniques procedents d’altres entorns musicals, fet que els ha permès subsistir fins a l’actualitat i aportar-nos tradicions orals sobre interpretació històrica que consideràvem irrecuperables.

OBJÈCTES

<p>El bandone&oacute; i la concertina s&oacute;n aer&ograve;fons de lleng&uuml;eta lliure amb teclat. CC-BY- SA-3.0 By Enfo</p>
Els instruments de llengüeta
<p>El museu recull una bona mostra d&rsquo;instruments populars, especialment catalans &copy;&nbsp;Museu de la M&uacute;sica. Foto: Rafael Vargas</p>