Cercador de musèus

Museu de l'Empordà

La nova tradició catalana: escenes i paisatges

<p>Vista de sala. (&copy; Algans/mE)</p>

Vista de sala. (© Algans/mE)

La mostra d’art català contingut en aquest àmbit —que també inclou algunes obres d’autors d’origen espanyol (Sorolla) i internacional (Laurencin, Sacharoff o Foujita)— segueix en paral·lel a l’evolució pictòrica i escultòrica de l’art europeu, des dels inicis del segle XIX i fins ben entrat el segle XX.

El que coneixem com a pintura de cavallet, respon al gust d’una burgesia que segueix unes tendències eclèctiques amb la finalitat de decorar cases i palaus a la recerca d’unes vistes i retrats sempre evocadors que, a ulls d’avui, ens transporten als interessos estètics i socials d’artistes i mecenes. Conformen la base de la pintura de paisatge i del retrat a casa nostra i evidencien la modernitat dels seus postulats.

Des dels romanticisme, un corrent que revolucionarà el pensament en tots els camps i que obra portes a una manera d’entendre l’art més lligat a les impressions de la natura i a l’experiència personal (J. Masriera o Serra), a la pintura més realista que dirigeix l’atenció cap a l’entorn de vida quotidiana (Martí Alsina o F. Masriera) o cap a la captació de la llum natural (Roig Soler o Guillem Roca, des de l’Empordà), arribem al modernisme i noucentisme amb Blay, Nonell, Canals, Casas, Casanovas o Gargallo i al retorn al paisatgisme de Gimeno, Mir o Amat.

Les obres d’aquestes sales provenen de les donacions dels autors i de Concepció Santaló, Víctor Rahola, Alfons Moncanut, M. Mercè Viñas, Anna M. Dalí, Abelard Fàbrega i Eulàlia Mestres.

OBJÈCTES

<p>Joaquim Sunyer de Mir&oacute; (Sitges 1874 - 1956). <em>Rue du march&eacute;</em>, c. 1903. Oli sobre cartr&oacute;. 41,5 x 33 cm.</p>
Rue du marché
Rue du marché
<p>Llu&iacute;s Masriera Roses (Barcelona 1872 - 1958). <em>Sota l&rsquo;ombrel&middot;la,</em> c. 1925. Pintura sobre fusta. 39,5 x 52,5 cm.</p>
Sota l’ombrel·la
Sota l’ombrel·la
scroll to top icon