Cercador de museus

Museu Nacional Arqueològic de Tarragona

El poblament rural: els Munts i el territori de Tàrraco

<p><strong><span style="font-weight: 400;">Vista de la sala dedicada als elements constructius i decoratius de la vil&middot;la romana dels Munts (Altafulla).</span></strong></p>

Vista de la sala dedicada als elements constructius i decoratius de la vil·la romana dels Munts (Altafulla).

A l’època romana, les grans vil·les del camp eren, a més de llocs d’oci i esbargiment, centres de producció agrícola i ramadera. Al territorium de Tàrraco s’han localitzat diverses vil·les, entre les quals cal destacar la de Centcelles (Constantí) i la dels Munts (Altafulla).

La vil·la dels Munts, representada en aquesta sala, era coneguda des del segle XVI, i fou objecte d’extenses excavacions des dels anys seixanta i setanta del segle XX. A finals d’aquest segle i inicis de l’actual, nous treballs han permès començar a conèixer la seva història i arquitectura. S’hi ha descobert un important nucli residencial, un conjunt termal i rics elements que constituïen una decoració escultòrica i arquitectònica de gran sumptuositat: estatuària, mosaics policroms, pintura mural, elements arquitectònics, etc. confirmen que la vil·la fou la residència d’un destacat personatge. La troballa d’un segell personal i d’una inscripció pintada que commemora la construcció d’una font per ordre de Cai Valeri Aviti i la seva esposa Faustina permet afirmar que aquest duumvir residí als Munts a mitjan segle II dC.

Sortint d’aquesta sala podem veure el conegut mosaic dels Peixos, descobert a la vil·la romana de Cal·lípolis, al terme municipal de Vila-seca.

OBJECTES

<p><strong><span style="font-weight: 400;">Mosaic amb la representaci&oacute; d&rsquo;Euterpe, musa de la m&uacute;sica, segle II dC, </span><em><span style="font-weight: 400;">opus vermiculatum</span></em><span style="font-weight: 400;">&nbsp;sobre rajol
Euterpe
<p><strong><span style="font-weight: 400;">Est&agrave;tua amb la representaci&oacute; del jove Ant&iacute;nous, segle II dC, m</span><span style="font-weight: 400;">arbre blanc, 98 </span><span style="font-weight: 400;">&times; 30 &times; 18&nbsp;cm&nbsp;
Antínous
<p><strong><span style="font-weight: 400;">Mosaic dels Peixos, trobat a la vil&middot;la de Cal&middot;l&iacute;polis, segle III dC, </span><em><span style="font-weight: 400;">opus tessellatum</span></em><span style="font-weight: 400;">,&nbsp;4,5&nbsp;&ti
Mosaic dels Peixos