Cercador de museus

Museu Hidroelèctric de Capdella

La Torre de Capdella

<p>Fa&ccedil;ana. L&rsquo;actual museu abans era l&rsquo;edifici de la direcci&oacute;, el magatzem i el consultori m&egrave;dic.</p>

Façana. L’actual museu abans era l’edifici de la direcció, el magatzem i el consultori mèdic.

L’any 2001 s’inicia el projecte d’aquest museu, que neix amb la voluntat de preservar i difondre el patrimoni hidroelèctric de la vall Fosca, i que està situat al complex hidroelèctric de la Central de Capdella, al nord de la vall.

El 2005 s’obre al públic el primer espai, la sala Emili Riu, i el 2012 el segon, la sala EEC.

Els visitants poden descobrir el procés d’electrificació a Catalunya i entendre els impactes socials i econòmics que va sofrir aquesta allunyada vall a partir de 1911, quan s’inicien les obres de construcció d‘una central hidroelèctrica.

La visita al museu es complementa amb un recorregut pel recinte exterior i amb una visita a la central hidroelèctrica, la primera gran central que es va posar en marxa a Catalunya. A la vall hi ha cinc centrals hidroelèctriques, la primera de 1914 i l’última de 1985.

El museu forma part de la xarxa temàtica del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya i de la xarxa territorial dels Museus de l’Alt Pirineu i Aran.

ÀMBITS

<p><span style="font-weight: 400;">El campament dels treballadors es va convertir en poble: la central de Capdella. A Molinos, el nucli va cr&eacute;ixer molt.</span></p>
La colònia obrera. Colònies escolars
La colònia obrera. Colònies escolars
<p><strong><span style="font-weight: 400;">Amb la instal&middot;laci&oacute; de les l&iacute;nies el&egrave;ctriques, el paisatge va canviar: pilones i fils el&egrave;ctrics van creuar Catalunya.</span></strong></p>
El transport de l’electricitat - 1
El transport de l’electricitat - 1
<p><span style="font-weight: 400;">Si l&rsquo;electricitat no es pogu&eacute;s transportar lluny, mai no s&rsquo;hauria constru&iuml;t una central a la Vall Fosca.</span></p>
El transport de l’electricitat - 2
El transport de l’electricitat - 2
<p>La vida tradicional: el vaquer de la cabanya de Fili&agrave; i les tasques de les dones i de la canalla.</p>
Sala: Emili Riu. Espai: La vall Fosca l’any 1910
Sala: Emili Riu. Espai: La vall Fosca l’any 1910
<p>Despatx del director. S&rsquo;hi conserva el mobiliari original i els quadres amb fotos de les centrals.</p>
Sala: EEC. Espai: Despatx de direcció
Sala: EEC. Espai: Despatx de direcció
<p>El material arriba per la carretera nova i des d&rsquo;all&iacute;, es puja als estanys amb funicular i trenet.</p>
Sala: Emili Riu. Espai: Les comunicacions
Sala: Emili Riu. Espai: Les comunicacions
<p>Volt&iacute;metres Siemens de Capdella. Aquest aparell prov&eacute; del quadre de comandament de la central.</p>
Sala: EEC. Espai: Un “volt” per l’electricitat
Sala: EEC. Espai: Un “volt” per l’electricitat

OBJECTES

<p><span style="font-weight: 400;">B&uacute;stia de correus de la col&ograve;nia de Molinos. </span></p>
Bústia de correus
Bústia de correus
<p>Cables submarins de diferents voltatges de l&rsquo;empresa Pirelli &amp; Co.</p>
Cables submarins
Cables submarins
<p>Transformador dom&egrave;stic obert que permet veure el bobinat.</p>
Transformador domèstic
Transformador domèstic
<p>Els homes porten la capa i la barretina; les dones, el caputx&oacute;, i els pastors, la motxilla.</p>
Roba d’època
Roba d’època
<p>Tel&egrave;fon de campanya. Sistema de comunicaci&oacute; utilitzat pels enginyers que treballen a peu d&rsquo;obra.</p>
Telèfon de campanya
Telèfon de campanya
<p>Forca del funicular. Dues pues de ferro amb un m&agrave;nec de fusta. Serveix per a conduir el funicular.</p>
Forca del funicular
Forca del funicular
<p>Bombetes d&rsquo;incandesc&egrave;ncia, d&rsquo;esquerra a dreta: una d&rsquo;hal&ograve;gena, una tipus Edison i una de baioneta.</p>
Bombetes d’incandescència
Bombetes d’incandescència

INFORMACIÓ

ADREÇA
TARIFES
TELÈFON
WEB
http://www.vallfosca.net
HORARIS
COM S'HI ARRIBA
EMAIL
ajuntament@torrecapdella.ddl.net

MAPA

CONTACTE

scroll to top icon