Cercador de museus

Museu de Mataró. Can Serra

Iluro, ciutat romana: Ciutadania i vida pública

<p class="Normal1" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;">Iluro, ciutat romana</p>
<p class="Normal1" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;">MdM. Foto: Eusebi Escapenter</p>

Iluro, ciutat romana

MdM. Foto: Eusebi Escapenter

L’activitat quotidiana d’un ciutadà romà depenia de la seva categoria social. Bona part tenia lloc fora de casa, en espais oberts i en edificis públics, on es feia política, es tenia cura de les relacions socials, es practicava el culte o s’hi feien negocis.

L’espai públic més important era el fòrum, una plaça on hi havia els temples i els edificis administratius, s’hi celebraven els actes polítics, socials i religiosos més rellevants.

Les activitats artesanals, comercials i lúdiques es concentraven en l’eix del cardo maximus.

Les transaccions comercials es controlaven des d’un mercat central, on hi arribaven productes manufacturats d’arreu de l’Imperi. A Mataró les excavacions fetes al voltant de la plaça Xica han permès localitzar les restes d’un gran edifici porxat, que ha estat interpretat com el mercat d’Iluro.

A les termes o banys públics, els ciutadans cuidaven la higiene personal, s’engrescaven en llargues tertúlies i feien exercicis gimnàstics que completaven amb els banys de vapor i massatges. Un sector de piscines permetia la successió de banys d’aigua calenta, tèbia i freda. A la plaça de Can Xammar s’hi van localitzar les restes de les termes d’Iluro, un edifici de grans dimensions luxosament decorat.

OBJECTES

<p>Escultura de Venus, s. II dC</p>
<p>Escola d&rsquo;Afrod&iacute;sia, &Agrave;sia Menor</p>
<p>Marbre</p>