Cercador de museus

Museu d'Història de Girona

El gran dia de Girona

<p><em>El gran dia de Girona</em>, Ramon Mart&iacute; Alsina, <em>c</em>. 1862, pintura preparat&ograve;ria, oli sobre tela. Dip&ograve;sit de l&rsquo;MNAC</p>

El gran dia de Girona, Ramon Martí Alsina, c. 1862, pintura preparatòria, oli sobre tela. Dipòsit de l’MNAC

Juntament amb La batalla de Tetuan (1862-1864), de Marià Fortuny, el quadre El gran dia de Girona, de Ramon Martí Alsina, coetani de l’anterior i encara que inacabat, és l’obra de més grandària de la pintura catalana sobre tela. Actualment s’exposa a l’Auditori Josep Irla de Girona.

La tela que es mostra aquí és una de les onze pintures que Martí Alsina va fer, a més de nombrosos dibuixos i esbossos, per a la preparació del gran quadre d’història sobre la guerra del Francès. La pintura, a cavall del Romanticisme i el realisme, situa el general Álvarez de Castro al mig de l’escena i en plena visita al camp de batalla, el 19 de setembre de 1809, voltat pels defensors de la ciutat i pels francesos abatuts després d’haver repel·lit l’atac dels assetjadors.