Cercador de museus i localitats

Museu d'Arqueologia de Catalunya - Ullastret

Crani enclavat i clau de ferro

Crani enclavat seguint el ritual iber dels caps tallats. Museu d'Arqueologia de Catalunya, Ullastret.

Crani d’un individu masculí, d’una franja d’edat entre 40 i 50 anys, que està travessat per un clau de ferro, en sentit oblic, per sostenir el cap i fixar-lo sobre un mur o algun altre tipus d’estructura. Aquest ritual era una pràctica relativament habitual entre els pobles gals mediterranis i les tribus ibèriques del nord de l’actual Catalunya. Aquests, després d’un combat, tallaven els caps dels enemics vençuts i els transportaven fins a les seves residències, on els exhibien, juntament amb les seves armes, a les façanes, porxos o patis com a trofeus de guerra.