Cercador de museus

Museu d’Arqueologia de Catalunya - Girona

La vaixella de luxe a la taula romana de Baetulo

<p>Vaixella Romana de Baetulo</p>

Vaixella Romana de Baetulo

A ningú no se li escapa que els romans benestants estaven acostumats a fer grans sopars o banquets, anomenats convivia. Les vaixelles eren de metall que, segons la categoria de la casa, podia ser bronze, plata o fins i tot, or. També és cert que eren poques les famílies que podien tenir tota la vaixella metàl·lica, però ens n’han arribat notícies perquè els autors llatins, especialment els poetes satírics, en feien escarni, sobretot arran de l’ostentació pròpia dels nous rics.

De fet, sovint, només eren de metall les copes i algunes safates o peces rituals. Més endavant, les peces per beure acabaran essent de vidre, un material que en un primer moment, a finals del segle I aC i inicis del segle I dC, era també un element de luxe.

Però el més abundant a les bones taules romanes, i a totes aquelles que ho volien semblar, del territori català, era la vaixella de ceràmica. Es tracta de les vaixelles del tipus terra sigillata, així anomenada perquè porta el segell del productor i també perquè els motius decoratius dels motlles es feien a partir de segells. Documentada al segle I aC i I dC, aquestes ceràmiques provenien, en un primer moment, d’Itàlia i, posteriorment, de la Gàl·lia (actual França). Les peces estaven recobertes amb un vernís ataronjat-vermellós molt característic. A Baetulo (Badalona) s’han documentat una gran varietat de peces, però sobretot abunden els plats, els bols, les petites copes, així com grans bols profusament decorats. Els plats, de diferents mides, servien per posar-hi els aliments sòlids, sovint servits trossejats des de la cuina perquè els comensals poguessin menjar millor, ajaguts en els triclinis. Els bols contenien brous i cremes; les copes, vi, i els grans bols decorats, fruites, llegums cuits, estofats o sopes.